Hawker Hurricane
Hawker Hurricane
Technické údaje – Hawker Hurricane Mk.IIC
Rozpětí: 12,19 m
Délka: 9,81 m
Max. Rychlost: 529 km/h ve výšce 5486 m
Max. vzletová hmotnost: 3674 kg
Dolet: 740 km
Provozní dostup: 10 851 m
Výzbroj: čtyři 20mm kanony v křídlech, max. 454 kg bomb pod křídly
Motor: jeden řadový pístový motor Rolls-Royce Merlin XX
Posádka: jeden
Tento letoun je jeden z nejvýznamnějších a nejznámějších stíhacích letounů druhé světové války, ačkoliv je vždy vnímán ve stínu spitfiru. První typ hurricanu vzlétl už v roce 1935. Na počátku války létaly hurricany u perutí RAF, které byly umístěny na základnách ve Francii a poté velmi velkým dílem přispěli k vítězství v Bitvě o Británii, samozřejmě společně se spitfiry, které ovšem počtem převyšovaly dvojnásobně. Po té, co se Itálie přidala do války, začaly se hurricany, se svými typickými písečnými filtry, objevovat i na Středním východě a v roce 1942 i na Dálném východě. Zde nelétaly pouze jako stíhačky, ale i jako stíhací bombardéry. První verze hurricanů byly vybaveny osmi a později dvanácti kulomety ve křídlech, pozdější již měly čtyři 20mm kanony. Jak se objevily na scéně lepší stíhačky Osy, začaly být hurricany užívány především jako stíhací bombardéry a některé byly vybaveny i raketami. Vznikly dokonce dva typy hurricanů Mk.IID a Mk.IV, které byly svojí výzbrojí uzpůsobeny boji s pozemními jednotkami. Zapomenout nesmíme ale také na verzi Sea Hurricane, která sloužila k obraně konvojů před německými ponorkami a námořním bombardérům. Tento typ byl prvně vypouštěn z obchodních lodí, ale bohužel už na ně nemohl přistát, tudíž pilot musel letadlo navést do moře a čekat dokud ho někdo nevyzvedne. Později už běžně vzlétaly z letadlových lodí. Hurricany sloužily v mnoha různých zemích jako například v Rusku, Finsku, Belgii, Jugoslávii, Portugalsku, Persii, Turecku a v mnoha dalších zemích. Celkem bylo vyrobeno 14 531 hurricanů a z toho 800 bylo Sea Hurricanů.